Hvis du har mod på en udfordring, så tag en gåtur ned igennem byen og nedskriv samtidig hvilke reklamer du ser. Hvad gør indtryk? Du er altid selv den bedste prøvekanin på hvilke reklamer, som du senere selv skal bruge. Hvilke følelser vækker de forskellige farver, symboler? Er der nogle undertoner, måske minder, der bliver vækket ved synes af en bestemt reklame? Skriv disse betragtninger ned på et stykke papir. Når du kommer hjem, så prøv at nedskrive sammenhænge mellem de mest betragtelige reklamer på din tur. Er der noget, der går igen?
Størrelse på reklamer er altafgørende
Det har vist sig, at store indtryk tit går hånd i hånd med en stor reklame. Det er ikke nogen hemmelighed, at hjernen er mere tilbøjelig til at lagre indtryk, som er større end andre. Tag f.eks. et banner. Måske du kan huske, engang du har været på stadion. Et banner af denne størrelse, der bølger ned over tilskuertribunerne, forsvinder ikke let fra hukommelsen. På samme måde kan et banner, et storformatprint, som det også er kaldes, vække interesse for et stort publikum.
Dagligdagen går mere og mere mod hurtige indtryk og impulser. Men en tilbagevendende faktor, som over de seneste år stadig får store virksomheder til at bruge millioner på udendørs reklamer, er: storformatprint. Altså, f.eks. at beklæde en hel husgavl med en bestemt reklame kan gavne din virksomhed betragteligt. Hvorfor? kan man med god grund spørge. Simpelthen fordi de solide genstande i vores hverdag stadig beholder deres autoritet. Et print, der hænger på en bygning er en forlængelse af bygningen. På denne måde vil dette indtryk sætte sig betragteligt mere, end hvis man fx havde valgt at bruge budgettet på en online-kampagne.
Har du ikke råd til det, så prøv gentagelsens kraft
Hvis pengepungen næsten er tømt, så vil det være at foretrække at vælge et område, hvor du ved, at en bestemt type mennesker går forbi hver dag. Især, hvis denne type er en del af din målgruppe. Her vil billige plakat tryk i både store og små oplag være en fordel. Du kan endda selv bruge din arbejdsstyrke på at sætte dem op. Men husk: aftalen med indehaveren af væggen/pladsen, som du vil udsmykke med dit budskab. Dette kan, hvis man betror sig på en halv aftale eller ikke er helt sikker, komme til at koste dig rigtig dyrt.
Det handler altså om at tage et godt kig på ens budget og derefter at lægge en plan. Hvem skal reklamen ramme? Hvor opholder disse personer sig, og hvor færdes de til dagligt? Har de nogle fælles interesser eller hvordan? Hvilke mønstre deler de? Efter denne analyse, som kan tage flere måneder – det kommer an på hvor grundig den er – tag da kontakt til en af de førende virksomheder inden for print. De vil helt sikkert kunne hjælpe dig og give dig et friskt pust, når du mest har brug for det. Vælg enten den mindre model beskrevet tidligere, eller den større med storformatprint. Begge vil helt sikkert gavne din virksomhed og i sidste ende din indkomst.